Solregn

Appdesign

For å gi studentene på Interaksjon- og UX-design på Kristiania en praktisk innføring i UX-designprosessen har jeg designet en app som fungerer som et referanseprosjekt i undervisningen. Prosjektet er enkelt i design for å gjøre metoder og prinsipper lett forståelige.

Løsningen ble å lage en app for norske turister i Oslo som foreslår aktiviteter basert på hva slags vær det er. Når det regner foreslås inneaktiviteter, når det er sol foreslås uteaktiviteter.

UX-Design av appen Solregn. En app som hjelper turister i Oslo med å finne ting å gjøre basert på hva slags være det er

Prosessen

UX-prosessens første fase: Oppdage, handler om å forstå de mennesklige behoveneUX-prosessens andre fase: Definere, handler om å skape idèerUX-prosessens tredje fase: Designe, handler om å skape idèer, lage wireframes osvUX-prosessens fjerde fase: Prototype, handler om å lage nedskalert versjon av sluttprodukt: PrototyperUX-prosessens femte fase: Teste, handler om å brukerteste/prøve ut idèer og prototyper
"Jeg prøver å se på været som en mulighet til å oppdage noe nytt."

1. Oppdage

For å undersøke turistenes ønsker og behov ble det foretatt en kvalitativ spørreundersøkelse med 27 respondenter. På spørsmålene: "Hva påvirker deg når du velger aktiviteter å gjøre på ferie" og "Hva påvirker humøret ditt når du er på ferie?" var det flere som svarte “været”.
For å undersøke dette nærmere ble det gjennomført et kvalitativt intervju med 9 deltakere, hvorav 6 av dem hadde deltatt i den tidligere spørreundersøkelsen. Intervjuet hadde spørsmål om hvordan været påvirker valg av aktiviteter, tilpasning til endringer i vær, humør og velvære, samt foretrukne aktiviteter ved godt og dårlig vær med mer.

Resultatene fra undersøkelsen viser at været har en stor påvirkning på turistenes valg av aktiviteter i Oslo. Mange av deltagerne sa at de tilpasser seg endringer i været og at de prøver å se på det som en mulighet til å oppdage noe nytt. Noen hadde alltid en plan B, mens andre var mer spontane og fleksible.

2. Definere

Etter oppdagelsesfasen definerte jeg problemet som skal løses, hvem som har problemet og hva løsningen og konsept kan være.

Problemstilling:
Hvordan lage en app for norske turister i Oslo som foreslår aktiviteter basert på hva slags vær det er?

Målgruppe:
Norske turister i Oslo. Kan utvides til utenlandske turister.

Problemløsning og konsept/idè:
Konseptet handler om å oppleve Oslo i all slags vær. Appen vil foreslå inneaktiviteter når det regner og uteaktiviteter når det er sol.

Nødvendige funksjoner:
Lister over aktiviteter basert på været, sortering på interesser, kart som viser vei til aktiviteten og norsk språk for norske turister.

Funksjoner som kan inkluderes senere:
Integreasjon mot vær-API, planleggingsliste, kuraterte aktiviteter, brukerrangering, tips om nærliggende aktiviteter, aktiviteter for alle værtyper, sortering på flere interesser og støtte for flere språk for utenlandske turister.

Hvordan lage en app for norske turister i Oslo som foreslår aktiviteter basert på hva slags vær det er?

3. Designe, 4. Prototype og 5. Brukerteste

For å skape brukeropplevelser med brukernes behov i fokus jobbet jeg interativt med design av brukerhistorier, brukerreiser, wireframes, prototyper og brukertesting. Det ble først laget enkle wireframes og prototyper som utforsket flyten i appens brukerreiser. Disse ble brukertestet. Resultatene fra testene dannet grunnlaget for nye, mer detaljerte wireframes og prototyper som igjen ble brukertestet.

En brukerreise illustrert med flytdiagram for appen Solregn. En app som hjelper turister i Oslo med å finne ting å gjøre basert på hva slags være det er

Mid-fi prototype

Mid-fi wireframes

Hi-fi prototype

UX-Design av appen Solregn. En app som hjelper turister i Oslo med å finne ting å gjøre basert på hva slags være det er.